Oyunla Büyümek
Prof. Dr. Belma Tuğrul
Oyun çocuğun uzmanlık alanı, başlı başına yaşamsal bir deneyimi olmakla birlikte, sadece çocuğa ve çocukluğa özgü bir deneyim, çocukluk dönemi ile sınırlı bir uğraş değildir, yaşamın tüm dönemleriyle ilgili bir eylemdir. Oyun çocuğun yaşamının doğal bir eylemidir ancak, tüm yaştaki bireyler için de yaşam boyu devam eden bir ilgi ve motivasyon kaynağı olarak önemini sürdürmektedir. Bireylerin oyuna olan gereksinimi farklılaşarak devam etmektedir. Oyun bu nedenle çocukluğu tanımlayan bir uğraş olarak düşünülse de aslında her yaşa özel anlam, önem ve içeriğe sahiptir. Oyun çocuğun gelişimsel ilerlemelerinin somut bir göstergesi olarak sürekli gelişir. Oyun yaşam boyu gelişimin ve yaşam boyu öğrenmenin bir fonksiyonu olarak bireylerin hayatında her zaman varlığını sürdürür. Bu bağlamda oyun dostu yetişkin olabilmek, bireyin hem kendisi hem de etkileşim içinde bulunduğu kişiler açısından çok olumlu ve önemli bir yetkinlik olarak görülmelidir.
Çocukların her eylemi oyun olmamakla birlikte zamanlarının önemli bir bölümünü oyun oynayarak geçirirler, ancak küçük çocuklar her eylemlerini oyunlaştırma eğilimindedirler. Yemek yemek, giyinmek, tuvaletini yapmak, seyahat etmek vb bir oyun değildir ama çocuklar için bu eylemler sırasında oyun oynamalarına engel yoktur. Oyun çocuğun kendini adadığı bir uğraş, bir iştir. Çocuk oyun oynamaktan usanmaz, çocuklar sürekli aynı tür oyun oynasalar da oynadıkları oyun içerik itibariyle hiçbir zaman aynı oyun değildir. Oynadığı oyun alanı, oyun arkadaşı, oyun materyali aynı olsa dahi, oyun “aynı oyun” değildir. Örneğin, her gün evcilik köşesinde oynamayı tercih eden çocuk dışardan gözlendiğinde bir önceki oyunun tekrarı gibi görünebilir oysaki oyundaki kurgunun “iletişim, roller, ilişkiler, dil vb” değişmesi nedeniyle o aynı oyun değildir. Çocuk oyunlarındaki bu zenginlik, oyunu vazgeçilmez kılar. Çocuklar oyun oynadıkça kendilerini ve çevreleriyle ilişkilerini güçlendirirler. Oyun sağlıklı büyüme, gelişme ve öğrenme için en güvenli yoldur. Ve her çocuk mutlaka bu yoldan geçme şansı bulabilmelidir. Oyun oynayarak geçirilen çocukluk yılları, ruh, beden ve akıl sağlığı düzgün yetişkinler olma yolundaki en güvenli referans yıllarıdır.
- Oyun, çocukların uzmanlık alanıdır.
- Oyun, mutlu bir çocukluk yaşantısı için temel yaşamsal gereksinimdir.
- Oyun, çocuğun çocukluk hakkıdır.
- Oyun, çocuğun evrensel bir eylemi, dili ve kendisinin ifade biçimidir. Oyun barış dilidir. Oyun, çocukların büyüme ve gelişme yolu, tüm farklılıkları ortadan kaldıran çocuklar arasında kullanılan evrensel barış dilidir.
- Birbirini hiç tanımayan çocuklar için oyun kaynaşma, anlaşma alanıdır, farklı kültürlerle yaşayan, farklı dillerde konuşan çocuklar bile anlaşabilirler, çünkü onların arasında kullandıkları ortak bir dil vardır, o da oyun dilidir,
- Oyun, yaşamın başladığı andan itibaren var olan, birbirinden farklı zaman ve koşullarda amacı ve kazandırdıkları farklı olan; insanın kendini bulmasını, tanımasını sağlayan hareket, düşünce ve duygulardan oluşan bir ürün ve süreçtir.
- Oyun, çocukluk yıllarının karakteristik uğraşı, çocukların en ciddi işidir.
- Çocukluk yıllarının en değerli gelişimsel fırsatı oyun oynamaktır.
- Çocuğun öğrenme dili, kişisel keşif alanı ve çocukluğunun gücü olan oyun, özgür eylemler bütünü, yaparak yaşayarak öğrenmenin en üst seviyedeki yapılanması, anlam çıkarma ve anlama eylemleridir.
- Oyun, hem çocuğun gelişiminin sonucu hem de gelişimin destekleyicisidir.
- Oyun, çocuğun, çocukluğun iyi olma halidir. Oyun oynayan çocuk sağlıklıdır, sağlıklı çocuk oyun oynar.
- Oyun, çocuklar için haz veren bir durum, süreç ve amaçtır. Oyun, yaratıcı eylemlerin, düşüncelerin mayasıdır.
- Çocuk oyun ile büyür, gelişir ve öğrenir…..
Yararlanılan kaynaklar
Bu makale yazılırken Belma Tuğrul’un makalelerinden yararlanılmıştır.
Tuğrul B. (2009).Okulöncesi Eğitimde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri. Özel Öğretim Yöntemleri Edt: Prof. Dr Mustafa Sağlam. Anadolu Üniversitesi Yayını No:1851, Açık Öğretim Fakültesi Yayını No: 966.Ekim.
Tuğrul B. (2010a). Çocuk Dostu Öğrenme Ortamları, Okulda Yenilenme. 215- 221. Antalya: Özel Okullar Birliği Derneği Yayını.
Tuğrul, B. (2013). Çocukta Oyun Gelişimi. Neriman Aral, Ümit Deniz, Adnan Kan (Ed.), Öğretmenlik Alan Bilgisi: Okul Öncesi Öğretmenliği .245-269. Ankara: Alan Bilgisi.